Adelaide - Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anne Wetering - WaarBenJij.nu Adelaide - Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anne Wetering - WaarBenJij.nu

Adelaide - Alice Springs

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 Juni 2008 | Australië, Alice Springs

Hoi allemaal!

Deze keer een berichtje vanuit Alice Springs, midden in Australie, Northern Therotory. Ik heb Melbourne op 17 juni verlaten, om 9 uur in de bus op weg naar Adelaide. Toch wel een raar gevoel hoor, omdat het 4 maanden mijn thuis is geweest. De bus naar Adelaide maakte een aantal stops, voor lunch, rokers pauze en diesel bijvullen. Er waren 2 Nederlandse meisjes, waarmee ik in Adelaide in een hostel heb geslapen. Daar om 4 uur wakker geworden, om in onze 10 persoonskamer met televisie de wedstrijd Roemenië - Nederland te kijken. Gelukkig dat er geen andere mensen in de kamer waren ;). Ik heb tot de 1-0 kunnen zien, daarna moest ik mijn spullen in gaan pakken om om 6.20 bij het Oz Experience kantoor te zijn om opgepikt te worden voor mijn tour naar Alice Springs.

De eerste dag bestond uit veel rijden en een aantal stops. De dag begon al goed, doordat Adam (de guide) om kwart voor 7 al begon over een stop om de goedkoopste alcohol voor de gehele trip in te slaan, dat paste me natuurlijk wel. We hebben een wijnproeverij gedaan in Melrose, waar buiten het cafe niks te bekennen was. We verbleven die nacht in Parachilna. Waar ik kangoeroe, emu en kamelen vlees heb gegeten, heerlijke Australische barbeque! Het 'dorp' was niet echt een dorp te noemen.. Buiten de accommodatie was er een hotel/bar. Er waren maar liefst 10 inwoners, waarvan er 9 in de bar/hotel werken en 1 boer was 40 kilometer verderop. De lokale bewoners betaalden dan ook de helft van de prijs in de bar dan dat wij als toeristen deden!

De volgende morgen vroeg opstaan. Op naar een 6 kilometer lange wandeling, erg mooi! Het was wel even zweten, omdat het vroeg in de koude ochtend begon en later natuurlijk warm werd. Toch nog weer een beetje training gehad! De avond sliepen we in Wilpena Pound, heerlijk een kampvuur gemaakt en rijst met curry gegeten. Op het vuur 'Dampa' gemaakt, brood.

Dag 3 begon met een vertrek om 5 uur, op weg naar Cooper Pedy. Een Opal dorp, waar iedereen onder de grond woont. Wij sliepen dan ook onder de grond. In de zomer kan de temperatuur daar oplopen tot 60 graden, in de woningen blijft het tussen de 20 en 24 graden. Na de mijntour werd het allemaal iets duidelijker over het leven in Cooper Pedy. Voor het eten even naar een bar geweest, om te genieten van Happy Hour. Gezellig tussen alle lokale mensen en de nodige aboriganals. Het avond eten was in een Pizza restaurant, heerlijk. Na het eten naar een andere bar, voor de nodige drankjes en dansjes. Alles onder het motto, we zijn maar 1 keer in ons leven in Cooper Pedy.

De volgende ochtend was dan iets minder plezierig, na 2 uurtjes slaap was opstaan om 5 uur wel wat zwaar. Gelukkig was het die dag veel rijden, slapen in de bus dus! Onderweg nog gestopt bij een Zoutzee, erg mooi.. Ook in Woomera nog gestopt, een soort van raketten dorp, wat vroeger van de Amerikanen was en voor $1 verkocht is aan Australie, omdat ze het niet meer wilden. Midden in de outback! We gingen op weg naar Uluru. Waar we hebben genoten van de zonsondergang. Erg mooi! Traditie is dat er champagne wordt gedronken en de nodige snacks aan te pas komen. We sliepen die nacht in de buitenlucht in Yulara, dicht bij Uluru. Stel je voor, met een slaapzak in een soort van slaapzak van canvas, met een dun matje op de bodem. Comfortabel dus :). Gelukkig waren de mensen die besloten in de tenten te slapen nog kouder, omdat die niet in de zogenaamde 'swag' lagen met hun slaapzak. Het was een goed ervaring!

De volgende morgen om half 6 opstaan om om half 7 te vertrekken naar de zonsopkomst bij Uluru. Erg mooi, met de nodige foto's, die ik helaas alleen op mijn camera kan zien en om een of andere reden niet kan opstaan op mijn laptop of usb.. Erg jammer! Na de zonsopkomst een wandeling om Uluru gemaakt, alle kanten dus goed kunnen bekijken. Na de lunch gingen we naar Kata Tjuta of de Olgas, voor een wandeling. Na de nodige interessante informatie
over aborigonals, en hun leven daar rijden in de bus op weg naar Kings Canyon voor opnieuw een overnachting in de buitenlucht en de laatste nacht van de tour alweer. We hebben opnieuw een mooi kampvuur gemaakt, waar op gekookt werd! Heerlijk, kip, groente, aardappels en dampa.

Om half 6 was het weer opstaan geblazen om tijdens de zonsopkomst een wandeling te kunnen maken in Kings Canyon. Na de wandeling op naar Alice Springs! Daar hadden we om 7 uur afgesproken samen uit eten te gaan, om de tour af te sluiten. Erg gezellige avond, met de nodige hapjes en drankjes. Uiteindelijk om 12 uur een taxi naar het hostel genomen, om heerlijk te slapen.
Er werd ons aangeraden een taxi te nemen, omdat er de nodige aborigonals rond lopen in de nacht, wat niet echt veilig is..

De volgende morgen om 8 uur begonnen met mijn was, alle kleren waren rood! Rond half 11 richting de stad gelopen, waar we de anderen van de groep weer ontmoeten. (niet iedereen verbleef in hetzelfde hostel). Na wat shoppen, vooral souvernirs en lunch en weer wat shoppen, besloten weer te gaan eten bij hetzelfde restaurant als die avond ervoor. 's Middags Jo nog even weer gezien, ze werkte in Melbourne en daar heb ik de 3 dagen Great Ocean Road met de gehuurde auto mee gedaan. Ze was in Alice Springs met haar moeder en tante. Leuk om even alle verhalen van Melbourne weer naar boven te halen :). 's Avonds om half 7 uit eten, daarna naar hostel voor het inpakken van mijn tas en een lange nacht slaap. Wonderbaarlijk genoeg past alles er allemaal in! Nu nog hopen dat ik onder de 20 kilo zit voor mijn vlucht naar Sydney.


De tour was echt een goede ervaring! Ik heb nu het echte Australië kunnen zien. Genoten van de Aussie muziek van Adam, tijdens het rijden.. vooral het liedje: G'day, G'day and how are you going? was erg populair. Ik zal het downloaden en jullie horen het thuis ;). De mega Road Trains waren indrukwekkend in de outback, trucks met wel 6 opleggers! Het was erg gezellig en een echte groep, met afwassen, koken, vuurtje stoken en alles weer inpakken. Allemaal leuke mensen ontmoet. Een koreaans meisjes maakte het erg grappig, door overal een foto van te maken en daarna iemand te vragen er een met haar erbij te maken. Ze werd wel even hard op haar schouder geklopt door een aborigonal vrouw, toen ze een foto van een groep wandelende vrouwen maakte.. Die vonden het allemaal dus niet zo leuk!

Ik verdoe mijn tijd dus nu in het hostel, moest voor 10 uur uit checken.. Ik probeer mijn foto's te plaatsen, maar zoals gezegt doet mijn SD card niet helemaal wat ik wil, erg jammer. Ik heb er een paar kunnen plaatsen: http://www.mijnalbum.nl/Album=SGUKINHG Helaas missen de foto's van de echte outback, met Uluru en Kata Tjuka, ze zullen volgen, ooit!

Vanmiddag om half 2 vlieg ik naar Sydney, voor 3 nachten, 2,5 dag. Vanaf daar ga ik zaterdag op een 3 daagse tour naar Melbourne, door de Alpen, sneeuw! Daarna papa en mama weer zien in Melbourne om te kijken of er ergens geskied kan worden!

Tot over 2 weken allemaal. Ik zal aan iedereen denken, vooral aankomend weekend, zal Terwolde missen!

Liefs

  • 25 Juni 2008 - 12:09

    Jacyntha:

    Wauw! Wat gaaf allemaal zeg! Echt, een beetje sprakeloos ben ik wel van je verhaal. Uluru, Kings Canyon, Alice Springs, slapen in de buitenlucht, klinkt echt geweldig allemaal! :O.
    Geniet er nog van voordat het voorbij is!

    Liefs,

    Jas.

  • 26 Juni 2008 - 08:30

    Hellen:

    Ha Anne,
    Ik moest eerst weer even wat berichten inhalen. Dus net alles even gelezen. Echt SUPER!! Maar het zit er bijna op. Geniet nog even van de laatste dagen. De groetjes aan je ouders en wij zullen jou (en je ouders natuurlijk) ook erg missen dit weekend. Maar we halen het nog wel een keer in.

    Groetjes Hellen

  • 27 Juni 2008 - 09:49

    Rianne En Benjamin:

    Hoi Anne,

    Leuk om je verhalen van je tour te lezen.
    Ben ook zeer benieuwd hoe je ouders het hebben?

    Liefs rianne en benjamin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Anne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 25818

Voorgaande reizen:

06 Februari 2008 - 09 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: